Az alvajárás, vagy más néven szomnambulizmus egy ijesztő jelenség. Ha sejti vagy biztosan tudja , hogy alvajáró, mindenképpen olvassa el cikkünket.

Legtöbb esetben az alvajáró tevékenység elszigetelt, egyszeri, és ezért kezelést nem igénylő cselekvés alvás közben. Gyermekek esetén gyakoribb, és általában tinédzser korra kinövik. A visszatérő alvajárás azonban alvászavarra utalhat, és ha felnőttkorban jelentkezik, nagyobb eséllyel téveszthető össze más alvási rendellenességekkel vagy egészségi állapottal.

Az alvajárás általában elalvást követően 1-2 órával kezdődik, az időtartama pedig több perc is lehet.

Mikor mondhatjuk, hogy valakit alvajáró?

  • ágyból felkel és járkál,
  • tekintete üveges,
  • kérdésekre nem válaszol, nem kommunikál másokkal,
  • nehezen ébreszthető, ébredést követően zavart,
  • reggel nem emlékszik az alvajárásra,
  • nappali panasza van (pl. nappali aluszékonyság) a zavart alvás miatt

Az alvajárás során rutinszerű tevékenységet végezhet, mint például öltözködés, evés, beszéd. Elhagyhatja a házat, autót vezethet, sőt szexuális tevékenységet is folytathat, mindezt tudatosság nélkül. Önveszélyes lehet, mert leeshet a lépcsőn, kiléphet a teraszra, kieshet az ablakon. Viselkedése zavarttá, agitálttá válhat az alvajárás periódusa alatt vagy közvetlenül az ébredést követően. 

Ön is rendszeres alvajáró? Forduljon orvoshoz!

Az alkalomszerűen jelentkező alvajárás nem ad aggodalomra okot, általában magától megoldódik, de érdemes megemlíteni a kezelőorvosnak vagy gyermekorvosnak.

Orvoshoz akkor kell fordulni, ha hetente többször jelentkezik az alvajárás, veszélyes viselkedéssel vagy sérülésekkel jár, jelentős alvászavart okoz a betegnek és családjának, nappali kóros aluszékonyság alakul ki, illetve ha felnőttkorban észlelik először.

Az alvajárás paraszomniának minősül, azaz olyan tevékenység alvás közben, melyet csak ébrenlét alatt végzünk. Az alvás legmélyebb szakaszában fordul elő, így együtt járhat éjjeli felriadással.

Az alvajárás oka pontosan nem ismert, de számos tényező hozzájárulhat a kialakulásához:

  • lázas betegség
  • stressz
  • feszültség
  • alvásmegvonás
  • alvászavarok (éjszakai légzéskimaradás, lábmozgás-zavar)
  • gyógyszerszedés (altatók, nyugtatók, pszichiátriai gyógyszerek)
  • alkohol
  • droghasználat

Az alvajárás kockázatát növeli a gyermekkor, a családi megjelenés, és gyakori, ha mindkét szülő alvajárásban szenved.

Hogyan csökkenthető az alvajárás?

A fáradtság hozzájárul az alvajáráshoz, ezért a rendszeres, megfelelő mennyiségű, és jó minőségű alvás elengedhetetlen. A hálószoba legyen nyugodt, kényelmes és csendes, zajok ne zavarják az alvást. A lefekvés előtt végzett stresszoldó tevékenységek, relaxáló gyakorlatok szintén segíthetnek. Ne fogyasszon alkoholt, mert az alkoholfogyasztás megzavarhatja az alvást és kiválthatja az alvajárást.

A cikk szerzője Dr. Csapó Krisztina szomnológus, neurológus, az InspiroMed debreceni klinikájának vezetője.

KORONAVÍRUS TESZTELÉSI LEHETŐSÉGEK

Figyelem! Új helyre költöztünk!

 

A Virányos klinika megszűnése miatt, az InspiroMed új helyre költözött. A megújult klinika és Covid-19 diagnosztikai központ a II. kerületben, Külgazdasági és Külügyminisztérium szomszédságában található a
Vitéz utca 9. fszt. 2. szám alatt.