Mit tapasztal a mindennapokban Szabó Kármen pszichológus, meseterápiás szakértő?

Szokatlan szerepek, új feladatok, átalakuló kapcsolatok, elszigeteltség, kételyek, aggodalom…
Ebben a különleges időszakban nagyon sokan keresnek meg a megváltozott élethelyzetre vonatkozó kérdésekkel. Erről szeretnék megosztani Önökkel egy pár gondolatot.

A koronavírus fertőzés miatti helyzet mindnyájunkat új, eddig szokatlan életvitelre kényszerít.  Az új helyzet egyik legfontosabb jellemzője a bezártság, aminek következménye a családon belüli problémák hangsúlyosabb megjelenése. A legtöbb családban egy új helyzetről beszélhetünk, amihez az alkalmazkodás minden családtag részéről fontos.

Megváltozik a már kialakult rutin, ami a gyerek számára a biztonságot jelentette, ennek következménye, hogy a gyerekek is ingerültebbek, türelmetlenebbek.

Új szerepek

A táv és digitális oktatás bevezetésével a szülőknek meghatározóbb, ezzel együtt sokkal nagyobb szerepe van, mint eddig. Ezt a gyerek és szülő számára is nehéz egyik napról a másikra elfogadni. A szülő nem pedagógus és ebbe a szerepkörbe kényszerülve nagyon nehezen tud eleget tenni az elvárásoknak, hiszen a fő feladata továbbra is a családfenntartói szerep ellátása. A szülők számára frusztráló a kialakult szituáció és gyakran megjelenik az az érzés, hogy egyik szerepben sem tud jól teljesíteni. Ebben a helyzetben minden szülőnek érdemes átgondolni és megérteni, hogy a saját magával szembeni elvárások mércéjét hova helyezi. Itt megjegyezném, hogy nyugodtan megfogalmazhatja bárki a családban, hogy fáradt vagy akár nemet is mondhat újabb és újabb felkérésekre, hiszen nincs értelme annak, hogy teljes kimerültség állapotába kerüljön valaki.

Fontos a napirend és a szabályok

Érdemes minél hamarabb kialakítani a napirendet, ez mindenkinek segítség lehet. A gyerekek számára könnyebb feladat megbirkózni azzal, hogy anya vagy apa lesz a tanító, mint az, hogy nincs napirend és akkor kell leülni tanulni, mikor a szülők ráérnek. A gyermekek sokkal könnyebben tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez, ha törekszünk a rendszerességre és a szülőktől verbális vagy nonverbális módon kifejezve azt kapják, hogy minden rendben van a családon belül.

Az iskolás gyerekek esetében, fontos, hogy a tanítási idő továbbra is feladatokkal teljen és ne játékkal! A szülők sokrétű elfoglaltságuk miatt, néha beleesnek abba a hibába, hogy könnyebben hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerek túlzott mértékben lefoglalja magát a számítógép, telefon vagy bármi más technikai eszközzel. Erre érdemes kiemelten figyelni, mert ha már egy pár alkalommal ez megtörténik, akkor a gyerekek nem értik, hogy máskor miért nem szabad. Célszerű a technikai kütyükre vonatkozóan is szabályokat és főleg időkorlátokat alkalmazni.

A kisebb gyermekek nehezebben tudják elfogadni azt a helyzetet, hogy az apuka is otthon van, csak nem a hétvégi forgatókönyv szerint működik a család, Az apuka azonban sokszor csak fizikailag van otthon, nem tud részt venni a család életében, mert dolgoznia kell.

Mit mondhatunk el?

Érdemes a gyerekeknek elmondani, hogy miért vannak otthon a szülőkkel. Fontos minden korosztálynak csak annyit és úgy elmondani, ami az ő korának megfelelő, érthető a gyerek számára. Kiemelten érdemes figyelni arra, hogy a járvánnyal és az ehhez kapcsolódó intézkedésekkel kapcsolatban inkább a védekezésre, gyakorlati teendőkre helyezzük hangsúlyt, egyértelműen a gyerekek értésére adva azt is, hogy az ehhez értő szakemberek a megoldáson dolgoznak, és idővel minden visszatér a megszokott életvitelhez. Szerencsés továbbá, ha a beszélgetésekben ez nem állandó témaként jelenik meg.

Kapcsolataink

Egy másik nehézség, amivel ebben a helyzetben szembe kell néznünk – úgy a felnőttek, mint a gyerekek számára – az, hogy csökken, illetve nagymértékben beszűkül a személyes szociális kapcsolatok lehetősége. Azt tapasztaltam, hogy vannak családok, akik ezeket nagyon könnyen áthidalják az infokommunikációs eszközök és csatornák igénybevételével. 

Vajon ezt a gyerekek hogyan tudják áthidalni? Nekik sokkal nehezebb, hiszen az iskolában közösségben vannak, míg otthon időnként a szülők csak fizikailag vannak együtt velük. Azt gondolom, hogy együttműködve más szülőkkel, érdemes kialakítani, azokat a lehetőségeket, mikor a gyerekek is tudnak egymással – legalábbis a „legjobb” barátokkal – videochatet használni. Ez azért fontos, hogy ilyen módon ők is kapcsolatban tudjanak maradni egymással.

Egy zárógondolat keretében azt szeretném megfogalmazni, hogy ebben a különleges időszakban minden embernek szüksége van naponta egy kis énidőre. Ez fontos azért, hogy tudjuk és érezzük azt, hogy nem csak másokért élünk.

Kérdezzen!

Bizonyára több kérdés van, ami sokakat foglalkoztat, de ebben a cikkben nem tértünk ki rá.
Kérdezzen!
Hetente egyszer sort fogunk keríteni rá, hogy az Önöket leginkább foglalkoztató kérdéseket megválaszoljuk. Írja meg nekünk kérdését az info@inspiromed.hu címre, weboldalunk chat funkcióján keresztül, vagy Facebook oldalunkon küldött üzenetben!
.